Denna Site

Min första kontakt med Räddningskåren var då farsans bil en försommardag i slutet på 50 talet fastnade på en lerig väg på Ingarö.  Jag fick två tioöringar och Räddningskårens lilla telefonhäfte samt sedan gå två km till en telefonkiosk och ringa Värmdö Hjälpstation som var deras åtgörare. Efter en halvtimme så kom den röda och gula fyrhjulsdrivna Fargon och man fick åka med tillbaka till den leriga vägen. Killen i den vita overallen vinschade sedan fram farsans bil till fast mark.

För en 10 årig kille var detta något av det häftigaste som kunde hända (på den tiden) även om farsan var lite sur för att bilen blev lerig.

Äventyret var kanske någon form av start även om jag inte förstod det då, men ett antal år senare var jag fast och det har varit en fantastisk resa.


Efter att ha arbetat i Bärgning, Vakt, Säkerhet samt Försäkringsbranschen i 40 år har det gett mig en god kunskap om vad som är bra och även vad som inte är lika bra och det finns en hel del saker som man genom åren funderat på om det inte skulle gå att göra lite bättre och lite enklare sett ur kundens perspektiv.

När så möjligheten dyker upp att är det svårt att inte ta chansen.


Räddningskåren är det man kan kalla ”urmodern” till hur modern bärgning, ambulans och annan räddningsverksamhet utvecklades i Sverige och faktum är att mycket av Räddningskårens tankar med det lokala engagemanget håller lika bra idag som för 70 år sedan.

 

Johan Lagercrantz

 

entreprenör